Tuesday, January 23, 2007

Eksamen ”Strategisk ebusiness”

NTNU 2007

Oppgaven skal være på maksimum 14.000 ord (anslagsvis 20 sider med 1 ½ linjeavstand), og bør fortrinnsvis skrives som et multimediedokument, der det lenkes til aktuelle/interessante saker eller beskrivelser som illustrerer og utdyper poengene i selve teksten. Dette multimediedokumentet kan være i form av en blogg eller en fil som sendes inn. Ved innlevering skal det sendes inn adresse til bloggen, evt også en pdf- eller doc-fil. Innleveringen sendes til arne@krokan.com seinest 29.januar kl 12.00. Evt spørsmål om oppgavetekst eller gjennomføring stiles også til ovenstående adresse.


Oppgave.
eBusiness kan ses som et funksjons- og kompetanseområdet som rent faglig fordrer kompetanse i flere fag. Teknologisk, økonomisk, organisatorisk og strategisk kompetanse er noen av de viktigste komponentene i ebusiness kompetanse.

Tenk deg at du får i oppdrag å være ebusiness rådgiver for et etablert selskap som de siste årene har ”hatt en nettside”, men har vært i den situasjonen at dette er blitt sett på som en sekundær aktivitet, og at det viktigste de har jobbet med så langt er ”business as usual”.

Nå opplever de at nye konkurrenter tilbyr tjenester til en brøkdel av deres egne tjenester, og adm.dir er usikker på hvordan han skal håndtere situasjonen. Dere får i oppdrag å lage et notat til styret om situasjonen. Siden verken adm.dir eller styret er særlig kompetente inne ebusiness, er det også viktig at dere greier å beskrive hva det er som gjør ebusiness forskjellig fra annen forretning, samt at dere greier å beskrive drivkreftene i utviklingen på en måte som gjør at de skjønner hvilke konsekvenser denne utviklingen har for dem. I denne beskrivelsen kan dere godt velge en ”eksempelvirksomhet” for å illustrere de enkelte momentene dere trekker inn.

Dere skal skrive et notat på maks tilsvarende om lag 14 000 ord. Det er en fordel om dere lager et multimediedokument (som må være printbart for dokumentasjonens skyld) med lenker til aktuelle tjenester, momenter og illustrasjoner av poengene dere tar opp.

Notatet skal inneholde følgende deler:

En introduksjon som beskriver et mulig handlingsforløp (hva kan komme til å skje videre?) for den bedriften dere velger som illustrasjonsbedrift, dersom den ikke gjør de nødvendige tilpassningene som adm.dir. nå er opptatt av å gjøre. Dere må i utgangspunktet velge om dere skal skrive om en virksomhet som selger tjenester som kan digitaliseres helt ut (eks musikk, kart, nyheter, annonser etc.), tjenester der støtteaktiviteter kan digitaliseres (eks reiseliv, frisør etc.), eller en virksomhet som selger fysiske produkter.
En beskrivelse av de mest sentrale drivkreftene i utviklingen mot det digitale nettsamfunnet, samt en kort oppsummering av hva som gjør tradisjonell business forskjellig fra ebusiness. Oppsummeringen kan gjerne gjøres i tabellform.
Beskrive et eksempel på en konkurrerende tjeneste (kan være aktuell eller fiktiv) og kort vise hva de har gjort som er forskjellig fra eksempeltjenesten dere velger.
Utvikle en mulig ny digital tjeneste, der denne ses som virksomhetens viktigste tjeneste.
Beskrive de viktigste strategiske valgene som ledelsen står overfor, samt gjøre en kortfattet analyse av styrker/svakheter, trusler og muligheter for virksomheten dersom en velger å gjennomføre de aktuelle planene.
Skrive et 2-siders ”executive summary”, der alle de viktigste premisser, momenter i analysen og konklusjon inngår.

Denne oppgaven er et svært realistisk eksempel på en strategisk ebusinessanalyse. Gjør bruk av momenter fra seminarene, forelesningene, pensum og andre kilder dere selv finner fram til.

I evalueringen vil det bli lagt vekt på følgende momenter (ikke i denne rekkefølge eller viktighetsgrad):

Klar struktur og god sammenheng mellom de enkelte delene.
Forståelig språk og god framstilling, gjerne med bruk av grafiske illustrasjoner i teksten
Referanser til pensum og andre kilder
Selvstendighet i framstilling og analyse
Kritisk og analytisk framstilling, dvs. at dere bør begrunne de valgene dere gjør dersom det med rimelighet kan sies at det er mange mulige løsninger (som for eksempel i forståelsen av hva en forretningsmodell er). Dette betyr ikke at alle momenter må drøftes og vurderes, men at de viktigste premissene for analysene, samt valg av sentrale begreper og definisjoner bør vurderes.

Teksten skrives som en fagtekst, i essayistisk form.